Misja gospodarcza podlaskich firm przemysłowych do Niemiec odbędzie się w dniach 23-25 kwietnia 2018 r. W ciągu tych kilku dni uczestnicy zwiedzą targi Hannover Messe, wezmą udział w spotkaniach kooperacyjnych i odwiedzą niemieckie podmioty w ich siedzibach - wszystko po to, żeby nawiązać nowe kontakty biznesowe. Udział w misji to dostęp do nowinek technologicznych oraz doskonały przegląd konkurencji i szansa na znalezienie nowych kontrahentów.
Niemcy, pomimo że geograficznie dalej od naszego regionu niż kraje wschodnie, pod względem kultury biznesu i chłonności stanowią bardzo atrakcyjny rynek. Podlaskie firmy mają na nim dobrą pozycję startową, ponieważ odbiorcy niemieccy cenią sobie tak zwane zielone produkty i rozwiązania, a Podlasie kojarzone jest właśnie z ekologią. Dodatkowo, rynek ten jest otwarty na innowacje, których dostarczyć mogą tutejsze przedsiębiorstwa. Jak zrobić pierwszy krok za Odrę? Wyjechać na misję gospodarczą.
Wypada przy tym wyjaśnić, co kryje się pod określeniem „misja gospdoarcza”.
- Jest to zorganizowany wyjazd do wybranego kraju w celu nawiązania kontaktów handlowych. Najczęściej organizowane są misje branżowe, przeznaczone dla firm działających w podobnych obszarach. Programy misji obejmują wizyty w zagranicznych instytucjach i firmach oraz spotkania biznesowe. Instytucje wspierające biznes oferują często pokrycie części kosztów, co znacznie odciąża finansowo przedsiębiorstwa. Co więcej, uczestnicy nie muszą martwić się kwestiami logistycznymi, takimi jak transport czy zakwaterowanie - tłumaczą organizatorzy.
W tym roku Klaster Obróbki Metali jest współorganizatorem wyjazdu wraz z Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego - organizacją otoczenia biznesu. Misja odbędzie się w ramach projektu Enterprise Europe Network współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Przypomnijmy przy tym, że KOM w połowie stycznia podpisał z PFRR szczegółowe porozumienieo wzajemnej współpracy, dotyczące wspólnej realizacji przedsięwzięć mających na celu wsparcie podlaskich firm z branży metalowej. Kwietniowa misja gospodarcza do Niemiec będzie pierwszym działaniem wynikającym z umowy.
- Targów Hannover Messe nie trzeba przedstawiać. Jest to zdecydowanie najważniejsze wydarzenie dla sektora przemysłowego. Wyjazd na tę misję handlową to szansa dla firm, które chciałyby uczestniczyć w targach, poznać największych graczy w branży i nawiązać nowe kontakty, ale do tej pory nie miały takiej możliwości, chociażby ze względu na ograniczenia finansowe albo brak doświadczenia w organizacji wyjazdów zagranicznych - mówi Magdalena Borys z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.
Wydarzenie to przyciąga firmy zainteresowane unowocześnianiem zakładków i linii produkcyjnych, wprowadzaniem rozwiązań z zakresu Industry 4.0, poszukujących nowości w zakresie automatyzacji czy energetyki.
- Jest to impreza nr 1 w Europie, jeśli chodzi o targi przemysłowe i kooperacji. Byliśmy juz w tym roku na mniejszych regionalnych targach w Niemczech, jednak zamierzamy wrócić na Hannover Messe, efektywność wystąpienia jest znacząco wyższa - podkreśla Janusz Poulakowski, dyrektor Biura Klastra Obróbki Metali.
Analizując ubiegłoroczne wystąpienie KOM przypomina, że w czasie hanowerskich targów podpisano umowę z innym klastrem z Brandenburgii, a teraz realizowane są już wspólne działania.
- Oczywiście i nasi współwystawcy - firmy członkowskie - odbyły sporo rozmów w międzynarodowym gronie. Co ciekawe, nawiązaliśmy sporo kontaktów z polskimi firmami odwiedzającymi targi i nasze stoisko, od których potem popłynęły oferty współpracy. Wychodzi na to, że warto tam być, aby nawiązać współpracę z Polakami - dodaje dyrektor Biura KOM. - Spotykają się tam najaktywniejsi przedsiębiorcy.
Przedstawiciel Klastra Obróbki Metali poleca Hannover Messe każdemu, kto myśli o rozwoju, szuka nowych kontaktów, zleceń, chce zapoznać się z nowymi technologiami i rozwiązaniami dla branży. Jest to impreza dla dojrzałych eksporterów, jak i rozpoczynających swoje działania na rynkach międzynarodowych.
Warto zaznaczyć, że powierzchnia targowa w Hanowerze jest tak duża, że pomiędzy halami kursują autobusy, a liczba wystawców to co roku ponad 6 500 firm. Liczba odwiedzających wynosi przeszło 225 tysięcy osób.