Mimo spowolnienia gospodarczego łapski Promotech KM notuje dobre wyniki finansowe - w 2019 r. osiągnął sprzedaż na poziomie 16,6 mln zł. Plany na rok 2020 to minimum 17,5 mln zł.
- Sprzedaż w 2019 zamknęliśmy na poziomie 98,5 proc. planowanego wyniku, osiągając przychód o 2 mln wyższy niż w 2018 r., co - biorąc pod uwagę skalę tego obrotu - jest wartością co najmniej zadowalającą - mówi Karol Zadykowicz, prezes Promotechu KM. - Z perspektywy minionego roku, najważniejszymi elementami, które pozwoliły na wypracowanie takich wyników, był wzrost sprzedaży do naszych klientów z krajów skandynawskich, a także ponad 50-proc. wzrost sprzedaży do naszego francuskiego kontrahenta z branży rolniczej.
Jednym z ważniejszych ubiegłorocznych kontraktów Promotechu KM była produkcja i montaż dużych maszyn dla przemysłu hutniczego na rzecz skandynawskiego kontrahenta, realizowana we współpracy z innymi podlaskimi firmami. Firma zwiększyła też wolumen, przejętej od spółki-matki, produkcji mechanicznych nożyc gilotynowych, które trafiają także na rynek skandynawski.
- Oczywiście nie obyło się bez problemów, które dały się szczególnie odczuć pod koniec III i w IV kwartale roku - dodaje Karol Zadykowicz. - To wtedy zaczęliśmy odczuwać skutki pogarszającej się koniunktury, najbardziej widocznej wśród klientów związanych z branżą rolniczą.
Dlatego też plany sprzedażowe na rok 2020 są ostrożne - zakładają 5,4-proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego, do poziomu 17,5 mln zł.
W tegorocznych planach jest też wiele inwestycji, skierowanych głównie na rewitalizację parku maszynowego.
- Najważniejsza to zakup nowej wykrawarki laserowej, ale realizację tej inwestycji ze względu na jej dużą wartość, uzależniamy przede wszystkim od poziomu realizacji planu w pierwszych miesiącach roku, które - mamy nadzieję - pokażą potencjał wypracowanych pod koniec 2019 nowych kontaktów z nowymi kontrahentami - dodaje prezes Zadykowicz.
Chodzi tu o nawiązane za pośrednictwem białostockiego Promotechu kontrakty z dwiema dużymi firmami z Holandii i Francji.
- Pokładamy w nich spore nadzieje, jednocześnie konsekwentnie dywersyfikując portfel klientów i branż, z jakimi współpracujemy - dodaje Karol Zadykowicz. - Również inwestycje w park maszynowy przełożą się na bardziej efektywne procesy produkcyjne i zwiększą nasz potencjał do budowania wolumenu sprzedaży.
Promotech KM zajmuje się produkcją maszyn, obróbką metali oraz małej i średniej wielkości konstrukcji metalowych dla klientów z Polski, Europy Zachodniej i Skandynawii. Rozbudowany i wszechstronny park maszynowy firmy pozwala na realizację kompleksowych usług, związanych z wytwarzaniem zarówno mało- jak i wielkoseryjnych elementów oraz produkcję kompletnych wyrobów pod marką kontrahenta. Spółka obecnie zatrudnia ok. 90 osób.