Marka STAG (należąca do firmy członkowskiej Klastra Obróbki Metali - AC) została oficjalnym partnerem Samochodowych Mistrzostw Białegostoku w trwającym sezonie 2018. Utworzono klasę STAG LPG CUP specjalnie dla aut zasilanych paliwem LPG. Kierowcy z oszczędnym i ekologicznym napędem będą walczyć o wartościowe nagrody w trakcie sześciu rund zawodów.
W marcu pierwsi kierowcy wystartowali w klasie STAG LPG CUP Samochodowych Mistrzostw Białegostoku. Firma AC SA, producent kompletnych systemów autogaz marki STAG, udziałem w wydarzeniu zwraca uwagę na ekologię oraz ekonomię aut z instalacją LPG. Jest to również doskonała okazja do obalenia mitów w temacie bezpieczeństwa i dynamiki jazdy aut po konwersji na paliwo alternatywne.
Rajdy samochodowe zyskują na popularności nie tylko wśród kierowców, ale również żądnych emocji kibiców. Nie wszyscy jednak wiedzą, że posiadanie auta z instalacją autogaz nie dyskwalifikuje z udziału w tym widowiskowym sporcie.
Jeszcze kilka lat temu przepisy Polskiego Związku Motorowego (PZM) wyraźnie informowały o zakazie startu w rajdach samochodowych dla aut z zamontowaną butlą LPG. Do zawodów dopuszczane były więc samochody z instalacją autogaz, jednak konieczne było demontowanie zbiornika. Zakaz ten dotyczył takich imprez samochodowych jak Sprint, Super Sprint oraz KJS, czyli Konkursowa Jazda Samochodem, a także innych, bazujących na ogólnych przepisach KJS. Część osób jednak nie wie, że sytuacja ta uległa zmianie w marcu 2012 roku, kiedy to przepisy zostały zmienione.
- Zakaz startu w zawodach dla aut wyposażonych w butle LPG prawdopodobnie związany był z krążącym mitem o wybuchu podczas zderzenia samochodów, co oczywiście nie jest prawdą. Co więcej, auta na gaz doskonale sprawdzają się podczas zawodów samochodowych - mówi Marcin Dziewiątkowski, kierowca rajdowy STAG Rally Team, wielokrotny mistrz SMB.
Potencjalne niebezpieczeństwo w trakcie kolizji samochodów to nie jedyny mit na temat aut z instalacjami LPG. Wielu kierowców jest również zdania, że po montażu systemu zostaje zmniejszona dynamika jazdy, co w przypadku rajdów samochodowych jest bardzo istotne.
- Nie ma wątpliwości, że nieodpowiednio dobrane oraz zamontowane instalacje gazowe powodują straty mocy silnika przy zasilaniu gazem LPG. Warto jednak wiedzieć, że jeżeli zdecydujemy się na instalację wyższej klasy, której montaż będzie miał miejsce w wyspecjalizowanym warsztacie, wówczas mamy gwarancję doskonałej dynamiki jazdy, analogicznie jak przy benzynie czy oleju napędowym - dodaje Marcin Dziewiątkowski.