Przejdź do treści
ChM 40-lecie Prezes Zarządu ChM Andrzej Sobolewski

Klaster Obróbki Metali zrzesza ponad 100 innowacyjnych firm, które wciąż poszerzają horyzonty swoich działań. Jednak rok 2022 to wyjątkowy czas dla firmy ChM, która obchodzi jubileusz 40-lecia działalności. Celebrując okrągłą rocznicę, przedstawiciele Klastra Obróbki Metali, odwiedzili ChM z gratulacjami i najlepszymi życzeniami, które złożyli na ręce Andrzeja Sobolewskiego – Prezesa Zarządu ChM.

 

W ramach spotkania pracownicy KOM mieli okazję poznać park maszynowy przedsiębiorstwa oraz zwiedzić nowo wybudowane Centrum Badawczo-Rozwojowe ChMu. Innowacyjne przedsiębiorstwo projektuje, produkuje i dostarcza rozwiązania medyczne stosowane w leczeniu schorzeń i dysfunkcji narządu ruchu człowieka. 65% wyrobów z logo ChM trafia na eksport. Firma swoje implanty i narzędzia dostarcza na rynki 50 krajów, a jej największymi partnerami są dystrybutorzy między innymi z Grecji, Rumunii, Libii, RPA, Kazachstanu, Tajwanu czy Kolumbii. W kraju, natomiast, ChM współpracuje z ponad 500 odbiorcami. Firma zakończyła realizację budowy Centrum Badań i Rozwoju, w którym rozlokowane są laboratoria fizykochemiczne, dział konstrukcyjny oraz dział prototypów. ChM na badania i rozwój przeznacza 20% rocznego dochodu.

 

W czasie wizyty Prezes Zarządu – Andrzej Sobolewski odpowiedział na kilka pytań, obrazując jak wyglądała historia rozwoju przedsiębiorstwa oraz opowiadając o planach na najbliższy czas.

 

Natalia Markowska (KOM): Firmy muszą kierować się określonymi wartościami, celami i wizjami, aby osiągnąć tak duży sukces i przez lata przetrwać na rynku. Jakimi wartościami kierują się takie firmy jak ChM? Jakie były początki ChMu?

 

Andrzej Sobolewski (ChM): Przede wszystkim cierpliwość i wytrwałość naszego właściciela – to główne czynniki sukcesu. Mikołaj Charkiewicz rozpoczął działalność w grudniu 1981 r. Kierował nią i wyznaczał trendy, za którymi do tej pory podążamy. W początkowym okresie chodziło o przetrwanie i bieżące działania, nie o rozwój. To jak dzisiaj firma prosperuje, jest wynikiem długofalowego planowania i obierania celów, czego z pewnością nie było widać na początku działalności. Wiele zmieniło się, kiedy pojawiły się fundusze unijne. One pomogły nam rozwinąć się szybciej, niż to robiliśmy wcześniej.  Stanowiły znaczący zastrzyk finansowy. Pozwoliły realizować inwestycje na bieżąco oraz spojrzeć w przyszłość, obrać kierunek, w którym firma chce zmierzać. Zaczęliśmy inwestować nie tylko w infrastrukturę produkcyjną, ale również odpowiadać na rosnące wymagania certyfikacji związane z naszą działalnością. One zmusiły nas niejako do inwestowania również w zaplecze badawczo rozwojowe. Dział B+R i Wydział Wdrożeń Innowacji, które są naszą perełką, pokazują jak duży progres zrobiliśmy. Jesteśmy dumni z posiadanych technologii, ale przede wszystkim z ludzi, którzy u nas pracują. Firma to nie tylko urządzenia, ładne budynki, nowoczesny sprzęt. Firma to również ludzie. To dzięki naszym pracownikom możemy planować długofalowy rozwój firmy.

 

NM: Ludzie są ogromną wartością firmy, szczególnie widać to w Państwa przedsiębiorstwie. Świadczy o tym liczba - 430 pracowników. Co zatem przyciąga ludzi do ChMu? Co sprawia, że Wasi ludzie chcą tu pracować?

 

AS: To bardzo trudne pytanie. Najprościej byłoby powiedzieć, że to aspekt finansowy ich przyciąga. Jednak pieniądze to nie wszystko. Moim zdaniem trzeba też patrzeć przez pryzmat rozwoju. Dajemy naszym pracownikom możliwość rozwijania się, korzystania z innowacyjnych urządzeń, które kupujemy. Pracownicy mogą uczestniczyć w rozwoju organizacji. Zakupujemy nowoczesne urządzenia, które pozwalają pracownikowi rozwinąć zainteresowania i przełożyć je na rozwiązania gotowe do wdrożenia w wyrobach. Ważna jest satysfakcja, że pracownik może sam wychodzić z inicjatywą oraz poczucie sprawczości. Detal, który dany pracownik narysował, zaprojektował, wybrał technologię i wykonał, jest później używany przez naszych partnerów. Wielu z naszych pracowników już doświadczyło i było szczęśliwymi użytkownikami naszych implantów. Kiedy przyszliśmy do firmy byliśmy młodzi, teraz zaczyna się taki trend, że sami zaczynamy potrzebować tych produktów i niejednokrotnie jesteśmy ich użytkownikami, co sprawia, że w nie wierzymy.

 

NM: Budowanie kapitału ludzkiego to jedno, ale przed przedsiębiorstwami przemysłowymi stoi jeszcze jedno wyzwanie. Wyzwanie koncepcji przemysłu 4.0. Przedsiębiorstwa stają się bardziej otwarte na nowe technologie, sztuczną inteligencję i robotyzację. Jak wygląda implementacja nowych technologii w ChM?

 

AS: Tak naprawdę to my cały czas pracujemy na najnowszych technologiach, ciągle uczymy się czegoś nowego, coś innowacyjnego wdrażamy – wymaga tego branża, w której działamy. Staramy się zwiększać efektywność, a do tego niezbędna jest automatyzacja codziennych procesów. Projekty, które aktualnie realizujemy są nastawione właśnie na automatyzację. Chcemy dostarczać więcej naszych produktów, w bardzo dobrej jakości i możliwie szybko, aby były one dostępne od ręki.  W przypadku naszej działalności klient nie może czekać. Gdy zachodzi potrzeba, lekarz musi dysponować naszym implantem tu i teraz. Pacjent w zasadzie nie może czekać – to bardzo często walka z czasem o życie.

 

NM: 65 proc. odbiorców produktów firmy ChM to partnerzy zagraniczni. Jakie są plany na najbliższe miesiące i lata, jeśli chodzi o eksport i internacjonalizację?

 

AS: Plany mamy ambitne. Chcemy w tym roku znacząco zwiększyć sprzedaż. W 2021 roku udało nam się zwiększyć przychody ze sprzedaży o ok. 30% w porównaniu z poprzednim rokiem. Celem na rok 2022 jest przebić magiczną dla nas kwotę 100 mln zł przychodu. W roku 2021 było to 79 mln zł, a w 2020 osiągnęliśmy przychód na poziomie 61 mln zł. Staramy się przestawić swoje myślenie na inne niestandardowe działania, mając nadzieję, że przyniosą one nam sukces. Oczywiście nie zapominamy też o Polsce. Tutaj też staramy się cały czas zwiększać portfolio odbiorców. Mamy tu swoich liderów, z którymi rozwijamy nasze produkty. Oni, w razie potrzeby, mogą również świadczyć usługi szkoleniowe ze stosowania naszych implantów zarówno dla innych podmiotów krajowych, jak i naszych dystrybutorów eksportowych. Z pewnością tych właśnie dystrybutorów chcielibyśmy pozyskać więcej.

 

NM: Poza finansami ważne jest jeszcze dbanie o ekologię i planetę. Dużo mówi się o strategii zielonego ładu, o tym, że przedsiębiorstwa powinny być oparte o założenia gospodarki obiegu zamkniętego, dbać o recykling. Jakie praktyki stosuje ChM w tym obszarze?

 

AS: W naszej firmie gospodarka odpadami to jest to co przed chwilą mogli Państwo zobaczyć na własne oczy, podczas wizyty na hali. Wszystkie materiały staramy się zużywać do końca. Dodatkowo wszystkie odpady, wióry, które zostają u nas są przetwarzane i zdawane do skupów. Każdy odpad staramy się spieniężyć albo oddać do recyklingu. Na terenie przedsiębiorstwa mamy własną oczyszczalnie ścieków, która oczyszcza wszystkie nieczystości powstające w procesie produkcji. Rozważamy również inwestycję w energię odnawialną tj. montaż paneli fotowoltaicznych. Zmierzamy do tego, aby stać się firmą jak najbardziej przyjazną dla środowiska. Chcielibyśmy, żeby te źródła odnawialne stanowiły u nas coraz większy procent wśród innych źródeł energii. Te wyzwania jednak jeszcze przed nami. Teraz, na celowniku mamy dokończenie fazy wyposażenia Centrum B+R, a wtedy będziemy już myśleli o zielonych aspektach naszej działalności. Warto wspomnieć o tym, że już podczas wyposażania Centrum B+R zwracamy uwagę na urządzenia, które kupujemy. Zawsze przyglądamy się, ile mocy będą potrzebować, tak żeby przeliczyć sobie opłacalność i wpływ na środowisko.

 

NM: A jak ocenia Pan obecność ChMu w Klastrze Obróbki Metali? Jak wygląda współpraca partnerska z firmami z Klastra, ale też z partnerami strategicznymi, czyli np. właśnie z uczelniami czy szkołami?

 

AS: Osobiście za najbardziej wartościowe uważam spotkania Grupy GZW Pro. Doskonale oceniam współpracę naszej grupy GZW. W ChM pracuję już od około 20 lat, ale w zarządzie firmy jestem od niedawna. Ta grupa dała mi bardzo duży bodziec do pracy, ale też możliwość podzielenia się doświadczeniem z menedżerami, którzy na rynku są już od lat. Dzięki kontaktom z innymi uczestnikami grupy mogłem się niejednokrotnie poradzić, zapytać, jak działają, co aktualnie robią i dzielić się swoimi doświadczeniami – zarówno tymi pozytywnymi jak i negatywnymi. Jeśli chodzi o współpracę z uczelniami, to niestety łatwo nie jest. Uczelnie są mocno zorientowane na własne działalności. Wydaje mi się, że nie są nastawione na współpracę z podmiotami komercyjnymi. Przerażające jest to, że studenci wydziałów mechanicznych, elektrycznych nie znają takich firm jak ChM, Kotniz, Promotech, Plum i innych firm Klastrowych. Nie znają charakteru działalności tych firm. Pamiętam jak kiedyś z Sebastianem Rynkiewiczem (przyp. red. Prezes Zarządu KOM) zorganizowaliśmy spotkanie interaktywne ze studentami. Dopiero wtedy studenci zobaczyli, że istnieje taka firma jak ChM. Było to spotkanie online, bardzo fajne, byłem naprawdę z niego zadowolony. Mogliśmy się pokazać jako potencjalny pracodawca, który daje pełne portfolio i konkretne oferty pracy. My naprawdę potrzebujemy ludzi z różnymi kwalifikacjami; prowadzimy działalność w wielu obszarach. Potrzebujemy zarówno handlowców, konstruktorów, projektantów, programistów jak i pracowników produkcyjnych. Dajemy wachlarz możliwości rozwoju. U nas pracę czy staż znajdą studenci wielu kierunków oraz abiturienci. W tym miejscu pochwalić muszę naszą Akademię Medyczną. Z tym podmiotem pracuje się nam bardzo dobrze. Mamy trzech doktorantów z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy robią u nas doktoraty wdrożeniowe. To jest bardzo ciekawe!

 

NM: Ta współpraca z uczelniami wyższymi powinna być taka naprawdę mocno zacieśniania, a skoro jest niskiej jakości to pozostawia wiele do życzenia?

 

AS: Mam nadzieję, że w przyszłości to się zmieni. W tym momencie współpracujemy ze szkołami średnimi, z którymi realizacja wspólnych działań jest dużo prostsza. Wdrożyliśmy system płatnych praktyk dla uczniów. Dzieci naszych pracowników też mogą u nas pracować. Często w wakacje mamy kilkudziesięciu takich młodych pracowników, którzy od swoich rodziców mogą uczyć się jak pracować. Chcemy uczyć i pokazać młodym ludziom, że praca z rodzicami może być satysfakcjonująca. Chyba fajnie jest pomagać, a to ostatecznie robimy. Nasze implanty pomagają ludziom wrócić do zdrowia i sprawności fizycznej. To dla nas super marketing.

 

Możliwości ChM są ogromne, a plany na rozwój jeszcze większe. Nowoczesny ośrodek B+R jest w trakcie wyposażania innowacyjnym sprzętem, który z pewnością przyśpieszy rozwój firmy. Podczas wizyty na hali pracownicy biura KOM mieli okazję zobaczyć technologie wykorzystywane przez przedsiębiorstwo takie jak elektrodrążenie, druk SLM czy spawanie laserowe. Urządzenia oraz maszyny wykorzystywane przez naszego klastrowicza z pewnością poznamy bliżej podczas spotkania GZW TECH, którego organizacja planowana jest na wiosnę 2022 roku w siedzibie firmy. Więcej informacji o spotkaniu niebawem.

 

Gratulujemy firmie ChM imponującego rozwoju oraz życzymy dalszych sukcesów co najmniej kolejne 40 lat!

 

Wywiad przeprowadziła Natalia Markowska – Konsultant ds. Marketingu i Promocji KOM.